FILMSKA KRITIKA: Trajni beleg na duši

Tamara Nikolić avatar

Film „Dara iz Jasenovca“, rediteljke Jelene Balašević, konačno je ugledao svetlo dana nakon više od četvrt veka od događaja koji je potresao celu naciju. Ovaj film prikazuje stradanje srpskog naroda tokom Drugog svetskog rata, posebno kroz priču o maloj devojčici Dari koja je sa svojom porodicom zatvorena u logoru Jasenovac.

Jasenovac je bio najveći koncentracioni logor u NDH, a istraživanja pokazuju da je tamo ubijeno oko 100.000 ljudi, među kojima su bili i Srbi, Jevreji, Romi i Hrvati neistomišljenici ustaškog režima. Film „Dara iz Jasenovca“ prikazuje brutalnost i stradanje Srba u ovom logoru, ali pre svega fokusira se na priču o Dari koja hrabro prolazi kroz sve strahote i širi poruku nade i ljubavi.

Film je doživeo ogroman uspeh i postao je najgledaniji film u Srbiji od druge polovine 20. veka. Ova činjenica nije iznenađujuća s obzirom na istorijski značaj teme kojom se bavi, ali i na odličnu režiju, glumu i scenografiju. Glavnu ulogu male Dare tumači mlada glumica Biljana Čekić, koja je svojom emotivnom i snažnom igrom osvojila srca gledalaca.

Ono što je posebno važno istaći je činjenica da je film „Dara iz Jasenovca“ dobio i međunarodnu pažnju i priznanja. Naime, film je dobio nagradu na prestižnom Filmskom festivalu u Palm Springsu, a takođe je odabran kao srpski kandidat za Oskara u kategoriji najbolji strani film.

Važno je istaći da je film „Dara iz Jasenovca“ izazvao podeljene reakcije u javnosti. Dok jedni hvale hrabrost rediteljke Jelene Balašević što se uhvatila u koštac sa ovom teškom temom, drugi kritikuju film zbog navodnog preuveličavanja patnje srpskog naroda u Jasenovcu i nedostatka objektivnosti. Ova debata pokazuje koliko je tema Drugog svetskog rata i stradanje Srba i drugih naroda u NDH i danas aktuelna i osetljiva za sve nas.

Ipak, neosporna činjenica je da je film „Dara iz Jasenovca“ divno režirano i emotivno snažno ostvarenje koje nas podseća na strahote rata i važnost sećanja na žrtve. Ovaj film nam skreće pažnju na važnost očuvanja sećanja na prošle tragedije i odgovornost da se nikada ne zaborave strahote koje su se desile.

U svetu filma ne postoji mnogo ostvarenja koja se bave ovako teškim temama, ali upravo zbog toga je važno podržati filmove poput „Dara iz Jasenovca“ koji nas podsećaju na istorijske tragdije, ali istovremeno šire poruku nade i ljubavi. Filmovi poput ovog imaju moć da nas podstaknu na razmišljanje i da nas podstaknu da se suprotstavimo mržnji i nasilju u svetu.

U konačnom, film „Dara iz Jasenovca“ je važno ostvarenje koje nas podseća na važnost sećanja na prošlost i na odgovornost da se nikada ne zaborave strahote koje su se desile. Ovaj film nas podseća na važnost mira, tolerancije i ljubavi među ljudima, bez obzira na nacionalnost, veroispovest ili politička ubležka.

U pitanju je film koji nas tera da se zapitamo o sopstvenim vrednostima i o značaju ljudskih života. Film „Dara iz Jasenovca“ nas podstiče da se setimo stradanja i patnje ljudi u prošlosti, ali istovremeno da gajimo nade u bolju budućnost za sve nas.

U zaključku, film „Dara iz Jasenovca“ je važan film koji nas podseća na strašne događaje iz istorije i na važnost sećanja na prošlost. Ovaj film ima moć da nas podstakne na razmišljanje o sopstvenim vrednostima i da nas podstakne na borbu protiv mržnje i nasilja u svetu. Kroz priču o maloj Dari, ovaj film šalje snažnu poruku nade i ljubavi koja nas podseća da je mir i tolerancija ključ za bolju budućnost za sve nas.

Tamara Nikolić avatar